Goed voor jezelf zorgen bij Leid met Lef in de training Authentiek Leiderschap

Goed voor jezelf zorgen: tips en adviezen

Goed voor jezelf zorgen. Het klinkt als een open deur. Toch blijkt dit in de praktijk moeilijker dan dat het lijkt. Wat houdt zelfzorg eigenlijk precies in? En wat kun je doen om dit te verbeteren? In dit artikel lees je meer over hoe je beter voor jezelf kunt zorgen.

Zelfzorg

Met een drukke baan, een gezin, een bomvolle sociale agenda en de klusjes die thuis nog moeten gebeuren, vergeet je nog wel eens om goed voor jezelf te zorgen. Ook heb je vaak de neiging om beter voor anderen te zorgen dan voor jezelf. Voor veel mensen is dit een manier om te vluchten en dus niet naar hun eigen behoeften te luisteren. Weer anderen hebben de overtuiging dat goed voor jezelf zorgen egoïstisch is. Maar zelfzorg doe je juist om het beste uit jezelf te halen, zodat je meer kunt betekenen voor anderen en je omgeving.

 

“Hoe beter jij voor jezelf zorgt, hoe meer je van jezelf kunt geven” – Sylvia Bruning

 

Zelfzorg kun je op verschillende vlakken van je leven toepassen, namelijk op:

  1. fysiek vlak
  2. mentaal-emotioneel vlak
  3. spiritueel vlak

Voor een ontspannen, vitaal en voldaan leven mag je op al deze vlakken aan de slag. Zo meteen gaan we naar deze verschillende gebieden van zelfzorg kijken.

Bewustwording

De eerste stap op weg naar goede zelfzorg is meer bewustwording. Hoe doe je het eigenlijk op dit moment? Hoe goed zorg jij momenteel voor jezelf? Vaak denken we wel dat we goed voor onszelf zorgen, maar als je beter gaat kijken dan is er waarschijnlijk nog veel winst te behalen.

 

Carl Jung schatte in dat het bewustzijn van de gemiddelde mensen voor ongeveer 95% onbewust is. 95% van wat je denkt, doet en voelt, ligt buiten onze directe, bewuste invloedssfeer, terwijl deze wel effect heeft op het grootste gedeelte van ons gedrag. Het heeft dus een enorme invloed op onze realiteit. Hoe meer je werkt aan bewustwording, hoe meer bewuste keuzes je maakt en hoe meer invloed je dus kunt uitoefenen op je gedrag en je leven.

Bewustzijnsniveaus

Bewustwording is niet alleen belangrijk voor betere keuzes. Wetenschapper Dr. David Hawkins ontwikkelde een bewustzijnsschaal van 0 tot 1000 die hij beschrijft in zijn boek Power vs. Force. Het meten van het bewustzijnsniveau van iemand heeft hij gebaseerd op kinesiologie. Een kinesioloog kijkt naar de mens als geheel: fysiek en emotioneel.

Samengevat laat Dr. Hawkins zien dat een hoger bewustzijn correleert met hogere energetische trillingsfrequenties en fijnere gemoedstoestanden. Het belangrijkste werk wat je dus als mens kunt doen is om jouw individueel niveau van bewustzijn te verhogen, waardoor je veel fijnere en positievere emoties ervaart, zoals liefde en dankbaarheid. En aangezien hogere energetische trillingsfrequenties andere hogere trillingsfrequenties aantrekken, verspreid je hiermee een hoger bewustzijnsniveau aan iedereen om je heen.

 

De andere conclusie die je hieruit kunt trekken is dat je zoveel mogelijk weg moet blijven van energievelden en gemoedstoestanden die het bewustzijn omlaag trekken.

Fysiek goed voor jezelf zorgen

Je fysieke lichaam is gebaat bij optimale en gezonde voeding, voldoende beweging, voldoende ontspanning en herstelmomenten.

Voeding heeft niet alleen een grote invloed op je fysieke welzijn, maar ook op je stemming en hersenen, aangezien bepaalde voedingsmiddelen de neurotransmitters in je hersenen kunnen beïnvloeden. Als we het hebben over voeding dan denkt iedereen direct dat het gaat om WAT je dan wel of niet eet. Dat bijvoorbeeld een gezond eetpatroon bestaat uit groente en fruit, noten en gezonde vetten. Maar het HOE, WANNEER en WAAROM is net zo belangrijk. Vraag jezelf eens af hoe je eet, wanneer je eet en waarom je eet.

 

Dat sporten goed is voor je lichaam en geest is voor de meesten wel bekend. Naast dat het je helpt om fysiek in balans te komen en blijven, komen tijdens het sporten ook de gelukshormonen serotonine, endorfine en dopamine vrij. Deze stofjes zorgen er niet alleen voor dat je je beter voelt, maar kunnen bovendien het stresshormoon cortisol helpen neutraliseren. Je hoeft je hiervoor overigens niet dagelijks in het zweet te werken. Ook wandelen, tuinieren of bijvoorbeeld dansen zijn mooie manieren om te zorgen voor voldoende beweging en een ontspannen geest.

 

Als je mensen om je heen spreekt, dan valt het misschien op dat veel mensen het druk hebben. Ben je druk, dan hoor je er vandaag de dag echt bij. Met een druk leven is het verleidelijk om je nachtrust in te korten. Sommige mensen zeggen wel genoeg te hebben aan 5 of 6 uurtjes slaap per dag, maar toch blijkt uit onderzoek dat je meer slaap nodig hebt. Aangeraden wordt om dagelijks tussen de 7 en 8 uur te slapen. Met een slechte nachtrust ben je vatbaarder voor virussen en bacteriën, maar ook voor stress. Een goede nachtrust is overigens niet alleen fysiek van belang. Het is ook belangrijk bij het verwerken van emoties en gebeurtenissen waar je gedurende de dag mee te maken hebt.

 

Naast slapen is het ook belangrijk om te zorgen voor voldoende andere momenten van ontspanning. In een van mijn vorige blogs heb je bijvoorbeeld al geleerd om jezelf met behulp van je ademhaling meer te ontspannen. Andere succesvolle leiders doen aan meditatie of mindfulness om te werken aan een gezonde en ontspannen geest.

Mentaal-emotioneel goed voor jezelf zorgen

Gelukkig wordt er vandaag de dag steeds meer aandacht besteed aan de mentale en emotionele gezondheid van mensen. We zien steeds meer in dat je mentale gezondheid net zo belangrijk is als je fysieke gezondheid. We zien ook dat fysieke aspecten een belangrijke invloed hebben op de mentale zelfzorg. Voldoende ontspanning en herstelmomenten, maar ook beweging en zelfs voeding hebben een invloed op je mentale en emotionele gezondheid.

 

Een andere belangrijke manier om aan je mentaal-emotionele gezondheid te werken is door middel van acceptatie. Het grootste gevecht in je leven is namelijk het gevecht tegen de realiteit. Je wilt iets veranderen wat je niet kunt veranderen. Stress en zorgen worden veroorzaakt door niet te accepteren wat is. Je kunt bijvoorbeeld wensen dat je slimmer, jonger, knapper of communicatiever was. Of willen dat je meer diploma’s had, meer vaardigheden of een beter cv. Maar de realiteit is dat je bent wie je bent. Je bent niet de slimste, noch de domste. Niet de jongste, maar ook niet de oudste. Je vergelijkt jezelf vaak met een ideaalbeeld dat niets te maken heeft met de realiteit. Zoals je bent, ben je prima! Op je eigen unieke manier ben jij waardevol.

 

Behalve dat veel mensen blijven vechten tegen situaties waar ze geen invloed op hebben, zie ik ook veel mensen vechten tegen zogenaamde negatieve emoties. Als je je emoties niet accepteert, probeer je meestal je gevoelens en emoties te vermijden. Toch is erkenning, acceptatie en uiting nodig voordat je een emotie kunt loslaten. Stop je ze weg, dan word je een soort snelkookpan die uiteindelijk toch een keer ontploft. Ademhalingsoefeningen en meditaties zijn bij uitstek geschikt om te leren accepteren.

Plezier en dankbaarheid

Naast het harde werken is het ook belangrijk om plezier te maken. Dit wordt vaak onderschat. Tijdens momenten van plezier voel je juist dat je echt leeft. Het helpt je opladen en herstellen van energievretende verplichtingen. Humor en een positieve mindset zijn onmisbaar in het leven. Beleef nieuwe dingen, doe lekker gek en laat speelsheid en luchtigheid in je leven komen!

 

Een laatste manier om aan je mentaal-emotionele zelfzorg te werken is het beoefenen van dankbaarheid. We hebben het zo goed hier in Nederland en toch blijven we maar klagen. We zoeken afleiding en willen niet voelen. Gewoon even stilstaan bij dit moment en ‘dank je wel’ zeggen, schiet er in de waan van de dag vaak bij in. Mensen die dankbaarder en tevredener zijn, zijn over het algemeen gelukkiger en hebben vaker positieve emoties en verwachtingen van de toekomst. Het is niet voor niets dat dankbaarheid hoog op de bewustzijnsschaal scoort.

Het mooie van alles is dat een dankbare levenshouding te leren is. Door regelmatig op te schrijven waar je dankbaar voor bent, word je aardiger, empathischer en gelukkiger. Tegelijkertijd heb je minder last van negatieve gevoelens en emoties.

Spiritueel goed voor jezelf zorgen

Ook op spiritueel gebied is het prettig om goed voor jezelf te zorgen. Spirituele zelfzorg staat voor aandacht geven aan je ziel en je verbinden met je hogere zelf. Je hogere zelf is wie je diep van binnen bent, dus vrij van angsten en van je ego. De échte jij, dus.

Mediteren is een heel krachtige methode om je met je hogere zelf te verbinden. Maak het niet te ingewikkeld en begin gewoon met een paar minuten per dag. Eventueel kun je een app gebruiken die je begeleid hierbij.

Ook schrijven kan je helpen om je met jezelf te verbinden. Schrijf alles wat er in je op komt en laat je gedachten de vrije loop. Na een aantal minuten zul je merken dat je vanuit je hart aan het schrijven bent.

Een andere manier om spiritueel goed voor jezelf te zorgen is door het ontdekken van je talenten, passies en drijfveren. Door zin en betekenis aan je leven te geven. Ik zal hier binnenkort in een volgende blog aandacht aan schenken.

In de praktijk

In de praktijk merk je dat het best lastig is bovenstaande zelfzorgadviezen vol te houden. Je neemt je bijvoorbeeld voor om meer te gaan sporten. De eerste 2 weken gaat het goed, maar daarna wordt het lastiger en na de 3e week denk je vaak: laat maar. In plaats van te sporten kies je voor de comfortabele bank en hang je voor de tv met een zak chips. Werken aan de juiste (positieve) mindset blijft onze grootste uitdaging. Probeer veranderingen daarom altijd klein te houden. Ga bijvoorbeeld niet direct elke dag een uur sporten, maar begin eens met 10 minuten. Of zorg ervoor dat je het koppelt aan een bepaalde gewoonte, waardoor het minder lastig wordt om vol te houden.

 

Hopelijk kun jij met bovenstaande uitleg en tips uit de voeten om beter voor jezelf te zorgen. Dat is niet alleen fijner voor jezelf, maar uiteindelijk ook voor jouw omgeving.

Hulp nodig?

Kan je een extra steuntje in de rug gebruiken als het gaat om zelfzorg of saboteer jij jezelf nog regelmatig en wil je hier hulp bij? Boek dan hier een persoonlijk kennismakingsgesprek met mij, dan kijken we samen hoe ik je hierbij kan helpen.

 

 

1 antwoord
  1. Dorien
    Dorien zegt:

    Het klinkt inderdaad als een open deur, maar soms is het echt heel moeilijk! Ik merk bij mezelf en anderen dat het verleidelijk is om jezelf als eerste aan de kant te schuiven. Jaren beoefening van yoga en veel sporten en mindfulness hebben me echt geholpen om mij te doen beseffen dat ik mij altijd beter voel wanneer ik de tijd neem om even iets voor mezelf te doen. Al is dat maar 5 minuutjes op een dag. Het helpt mij heel erg om kleine en haalbare doelen te stellen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.