fbpx
a
Teveel of te weinig verantwoordelijkheid

Afgelopen week kwam een aantal keer een mooi thema voorbij. Wanneer neem je teveel of te weinig verantwoordelijkheid? Een mooi thema waar ik ook veel vragen over krijg. Dus in deze blog deel ik graag mijn inzichten over het thema verantwoordelijkheid en de uitdagingen die hierbij komen kijken voor managers en ondernemers. 

Eigenlijk kun je over dit thema wel een heel boek schrijven, maar ik wil het graag even praktisch houden voor je. Daarom deel ik graag de punten waarbij het soms mis gaat. Vaak nemen we of te veel verantwoordelijkheid of juist te weinig. Hieronder een drietal situaties die ik afgelopen week ben tegengekomen.

 

Te weinig verantwoordelijkheid medewerkers

Veel bedrijven en organisaties ervaren, dat hun medewerkers te weinig verantwoordelijkheid nemen. Dit was ook het geval bij de opleidingsinstelling waar ik vorige week een aantal workshops mocht verzorgen.

We kregen een mooie, kwetsbare discussie over de redenen waarom de docenten zo weinig eigen verantwoordelijkheid lieten zien.

Mijns inziens waren in deze organisatie hier een aantal oorzaken voor, namelijk:

1. Er speelde nog behoorlijk veel ‘oud zeer’ wat niet erkend werd door de directie. Als dit niet erkend wordt, blijft het altijd de kop opsteken.

2. Mensen willen niet veranderd worden. Het is belangrijk om mensen intrinsiek te motiveren in plaats van hen dingen op te leggen.

3. Mensen die wel extra verantwoordelijkheid namen werden niet gewaardeerd hiervoor.

Als er een te grote groep mensen regelmatig met de hakken in het zand staat, dan kost het de organisatie en de manager vaak veel tijd en energie om dingen in beweging te krijgen. Als je überhaupt al weet hoe je het beste hiermee om dient te gaan.

 

Te veel verantwoordelijkheid leidinggevenden

Het is begrijpelijk dat leiders alles geven voor het succes van hun team of bedrijf. Doelen bereiken en teams managen zijn prioriteiten. Maar het is ook belangrijk om te leren delegeren!

Vaak zitten managers en ondernemers in mijn trainingen die hier moeite mee hebben. Ze vinden het lastig om de controle uit handen te geven of ze vinden dat ze het zelf beter kunnen dan hun medewerkers (perfectionisme). Het kost hen te veel tijd om de juiste uitleg en begeleiding te geven en doen het dan liever zelf.

Niet alleen zorgt dit ervoor dat je zelf een veel te volle agenda hebt, maar je weerhoudt ook een medewerker van verdere ontwikkeling. Terwijl dit nu juist ook een verantwoordelijkheid is van jouw als leidinggevende.

 

Te weinig verantwoordelijkheid voor zelfzorg

Wat ik ook vaak zie gebeuren, is dat leiders, ondanks hun enorme toewijding aan het bedrijf, te weinig verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven. Gezondheid, relaties en persoonlijke groei lijden hieronder, omdat alle aandacht op het bedrijf is gericht. Er is zogenaamd geen tijd voor zelfzorg.

 

Balans is de sleutel

Het is cruciaal om een mooie balans te vinden hierin. Verantwoordelijkheid nemen voor het bedrijf is belangrijk, maar dat geldt zeker ook voor jouw eigen welzijn. Dat mag geen ondergeschoven kindje zijn.

Het begint altijd met bewustwording. Denk na over je eigen behoeften en welzijn. Plan tijd voor zelfzorg, geef aandacht aan relaties en zoek mogelijkheden voor persoonlijke groei.

Als je in staat bent om het juiste evenwicht hierin te vinden, dan heb je meer grip op je leven. Het versterkt niet alleen jouw leiderschapskwaliteiten, maar het creëert ook een duurzaam fundament voor zowel jezelf als het bedrijf.

 

Meer weten?

Ik ben even benieuwd… welke van bovenstaande punten resoneert het meest bij je? Waar zou jij momenteel wel wat hulp bij kunnen gebruiken?

Als je op een goede manier weet te balanceren tussen verantwoordelijkheid nemen en geven, dan levert jou dit het meeste op qua tijd, geld en energie op de lange termijn. Ben je bereid om hierin te investeren?

Wil je meer weten over hoe ik je hierbij kan helpen? Schrijf je dan in voor de gratis masterclass die binnenkort gegeven wordt.