Jezelf kwijt zijn en wat je kunt doen om jezelf weer te vinden. Persoonlijk leiderschap met lef bij Leid met Lef van Sylvia Bruning

Ik kon niet meer op tijd ingrijpen om te voorkomen dat ik nog verder afgleed. Ik was al op een te hellend vlak toen ik me realiseerde dat het eigenlijk helemaal niet goed met me ging. Tijdens een korte vakantie naar Spanje kwam het er allemaal uit. Huilend vertelde ik mijn man dat ik ‘mezelf niet meer was’. Ik was de verbinding met mijn lijf en mijn gevoel totaal verloren. Ik was niet meer trouw aan mezelf. Natuurlijk schakelde ik hulp in, maar ik kon een burn-out niet meer voorkomen. Wat nu als je jezelf kwijt bent?

Veel in je hoofd zitten

Professionals en managers hebben de neiging veel ‘in hun hoofd te zitten’. Ze krijgen veel mail en zijn vaak erg druk met afspraken. Het rationele vermogen neemt graag de overhand.

Ze zijn druk met scenario’s, strategieën en het oplossen van acute problemen. Hierdoor is minder aandacht voor het zintuiglijke.

Als je veel nadenkt, rationaliseert en controleert, raak je langzaamaan het contact met je lijf en je gevoel kwijt. In spreektaal noemen we het ook wel ‘jezelf kwijt zijn’. Als je minder bewust bent van je lichaamstaal, kan dit leiden tot:

  • Minder goed keuzes kunnen maken doordat je niet weet wat je wilt of wat je nodig hebt
  • Grenzen niet goed aan kunnen geven en dus regelmatig over je eigen grenzen heen gaan
  • Minder in contact met je omgeving (team, gezin) doordat je het contact met een gedeelte van jezelf kwijt bent
  • Slechtere communicatie
  • Meer stress, frustratie, vermoeidheid, ontevredenheid, onrust, etc.

Jezelf kwijt zijn, veel in je hoofd zitten en een onrustig gevoel hebben. Leid met Lef kan je helpen voor meer rust en betekenisvol leiderschap

Jezelf verdoven

Dit wil je uiteraard niet ervaren. Je gaat hierdoor jezelf verdoven. Je gaat misschien meer eten, drinken of meer roken. Mogelijk vlucht je zelfs in meer werken of extreem sporten. Met dit vluchten worden helaas niet alleen de negatieve emoties (tijdelijk!!) verdoofd, maar ook de positieve. Je geniet minder van de mooie dingen en je ontevredenheid groeit. Je leeft op de automatische piloot en zo vliegen de jaren voorbij. Als een leven in een vlakke lijn. Verder raak je in een negatieve spiraal en begint je leven langzaamaan meer op ‘overleven’ te lijken. Je bent niet meer trouw aan jezelf en als je niet uitkijkt, dan kom je vast te zitten. Je krijgt last van stressklachten en in het ergste geval beland je in een burn-out.

Stress neemt nog steeds toe

Helaas krijgen steeds meer mensen te maken met een burn-out. Volgens TNO en de arbobalans 2018 blijven de burn-out klachten toenemen. Inmiddels krijgt ongeveer 1 op de 6 mensen hiermee te maken.

Het aantal mensen met burn-out klachten neemt nog steeds toe. Van stress naar ontspanning en meer betekenisvol leiderschap bij Leid met Lef

Ongeveer 40% is niet tevreden met hun baan en 67% zou graag ander werk doen als ze de mogelijkheid hebben om meer te verdienen.

De symptomen van jezelf kwijt zijn

Veel van deze mensen hebben lichamelijke klachten. Dit kunnen milde klachten zijn die nauwelijks effect hebben op het dagelijks functioneren, maar ook forse klachten die een leuk en lekker leven in de weg staan. Veel van deze klachten hebben geen direct aanwijsbare oorzaak en worden veroorzaakt door stress.

Ons lijf is een fantastisch systeem. Het zorgt ervoor dat we kunnen bewegen, leven en communiceren. Maar we vergeten nog weleens dat het ook een uitstekend waarschuwingsmechanisme is. Bij stress, overspannenheid of een burn-out is dat ook het geval: vaak weet ons lijf al veel eerder dat er iets mis is dan wijzelf.

Maar hoe kom je hier dan in godsnaam weer uit? Hoe word je weer trouw aan jezelf? Op de eerste plaats is het van belang om de symptomen tijdig te herkennen. De symptomen kunnen we onderverdelen in fysieke, emotionele en mentale symptomen.

Fysieke symptomen

De fysieke symptomen van stress of jezelf kwijt zijn:

  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Misselijkheid
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Hoge bloeddruk
  • Benauwdheid
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid
  • Verminderde weerstand
  • Droge mond
  • Oorsuizen
  • Koude handen

Emotionele symptomen

Hieronder een aantal emotionele symptomen die een indicatie zijn voor teveel stress:

  • Snel geïrriteerd
  • Onrustig of opgejaagd gevoel
  • Snel huilen
  • Schrikachtig
  • Snel boos worden (op jezelf en de omgeving)
  • Gespannen
  • Neerslachtig
  • Angst- en paniekklachten
  • Nergens zin in hebben
  • Onzekerheid

Mentale symptomen

Mentale indicaties van stress of vastzitten uiten zich onder andere in de volgende symptomen:

  • Besluiteloosheid
  • Concentratieproblemen
  • Laag zelfbeeld
  • Geen idee aan welke knop je moet draaien
  • Piekeren
  • Vergeetachtig
  • Ongeïnteresseerd
  • Waakzaam

Als je er vroeg bij bent, dan kun je nog iets doen aan je stressklachten. Want ondanks dat er veel leermomenten zijn en dat velen hier achteraf toch dankbaar voor zijn, heeft een burn-out namelijk een grote negatieve impact op je leven.

De 3 stappen om jezelf weer te vinden

Om goed te kunnen functioneren is het van belang dat je mentaal, fysiek en emotioneel in balans bent. En blijft! Belangrijk dus om niet alleen naar je hoofd te luisteren, maar ook naar je hart.

Hieronder volgen 3 cruciale stappen die je kunt toepassen om weet trouw te worden aan jezelf en om stress te verminderen:

  1. Bewustwording
  2. Eigen verantwoordelijkheid nemen
  3. Betere bewuste keuzes maken

Deze stappen lijken misschien super simpel, maar ze echt toepassen in je leven is behoorlijk uitdagend. Hiervoor geldt dan ook dat je een behoorlijk portie moed nodig hebt om echt verandering te realiseren!

Jezelf observeren

Op de eerste plaats is het niet gemakkelijk om je bewust te worden van je gevoelens, gedachten en handelingen. Veel doen we namelijk op de automatische piloot. We leven als het ware in een roes en voor je het weet is het jaar alweer voorbij. Met hulp van rust en meditatie word jij je meer bewust van alles en kun je alles verwelkomen. Je leert als het ware jezelf te observeren.

Voor mij persoonlijk was het in het begin heel lastig om dagelijks te gaan zitten mediteren. Ik ben een doener, iemand die van actie houdt. Ik ben daarom begonnen met kleine, korte, ingesproken meditaties. Een mooi hulpmiddel hiervoor is de app Meditation Moments.

Wat ook goed werkte voor mij persoonlijk en wat hetzelfde effect heeft, is het doen van ademhalingsoefeningen. Het geeft je als het ware ‘iets te doen’, waardoor het wat gemakkelijker wordt om te mediteren.

Nadat je wakker bent geworden is het tijd om ook echt verantwoordelijkheid te nemen en een keuze te maken om het anders te gaan doen. Ook dit klinkt weer heel simpel, maar is ontzettend lastig met ons geconditioneerde brein. Van jongs af aan reageren we op een bepaalde manier op een specifieke situatie. Door dit gedrag regelmatig te herhalen worden we als het ware geprogrammeerd. Zo kun je later zonder na te denken handelen. Dat is heel handig en efficiënt. Maar het wordt minder handig en efficiënt als je gedrag wilt veranderen. We weten dus vaak wel hoe het moet, maar we doen het toch niet.

De sleutel naar succes ligt toch echt bij jezelf. Wordt zelf eigenaar van je eigen ontwikkeling en verandering. Wordt weer leider van je eigen leven. Als je immers blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg!

Trouw aan jezelf

Door jezelf rust te gunnen en middels bovenstaande oefeningen aan de slag te gaan, kom je meer in verbinding met je gevoel. Dit zorgt ervoor dat beter weet wat je wilt en nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld beter opmerken wanneer je gespannen bent en dus ervoor kiezen om het wat rustiger aan te gaan doen.

Het zorgt er dus voor dat je beter voor jezelf kunt zorgen en daardoor betere keuzes maakt. Het zorgt ervoor dat je trouw aan jezelf blijft.

Wil jij ook weer trouw aan jezelf leren blijven? Verlang je naar meer rust en ontspanning in je leven? Wil je niet alleen naar je hoofd leren luisteren, maar ook naar je hart? En wil jij jezelf op elk moment van stress naar ontspanning kunnen brengen? Check dan mijn nieuwste training LEIDERSCHAP MET LEF.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Balans is nodig om een bevredigend, energiek en vreugdevol leven te leiden. Helaas kunnen de vele eisen van het moderne, drukke leven ons heel makkelijk uit balans halen en een nadelig effect hebben op ons welzijn en de keuzes die we maken. We zitten dan vaak teveel ‘in ons hoofd’. Het rationele vermogen neemt graag de overhand. Je kunt jezelf dan gemakkelijk kwijt raken. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *