Stap uit je comfortzone! Dit geeft je meer energie en maakt van jou een effectievere, authentieke leider!

Uit je comfortzone stappen

In het vorige artikel heb je gelezen dat het maken van bewuste keuzes een behoorlijk portie moed vereist. Vaak blijven we doen wat we altijd deden. De meeste mensen zitten immers in de comfortzone en blijven daar maar al te graag zitten.

De comfortzone is een zone waarin ze zich veilig voelen. Ze voelen geen twijfel, geen onrust en denken alles onder controle te hebben. Op zich klinkt dit heel positief, maar op een gegeven moment leer je weinig nieuws en wordt je leven saai. Je persoonlijke of zakelijke groei blijft uit en in het ergste geval kun je depressief worden of in een bore-out belanden. Het is tijd om uit je comfortzone te stappen!

Immers: “Moed is de kracht om het oude en vertrouwde los te laten”

Hoe ik uit mijn comfortzone stapte

Toen ik in 2012 begon in de rol van Managing Director was ik super enthousiast. Ik zat lekker in m’n vel en ging fluitend naar m’n werk. Er viel voor mij enorm veel te leren en dat vond ik heerlijk. Maar met de jaren werd ik langzaamaan steeds minder enthousiast. Ik snapte er niets van. Ik had toch eigenlijk alles wat m’n hartje begeerde? Maar van binnen begon het te knagen. Ik stelde mezelf regelmatig de vraag ‘is dit het nu?’. Een belangrijk keerpunt kwam toen ik me realiseerde dat ik al langere tijd stil stond en mijn persoonlijke ontwikkeling nauwelijks aandacht kreeg, terwijl ik voelde dat ik meer wilde leren. Ik was te druk geweest om tijd te besteden aan persoonlijke ontwikkeling. Ik wilde mezelf ontwikkelen en weer vrijheid, voldoening en plezier ervaren. Toen ik de beslissing had genomen om weer tijd te investeren in mezelf en me had aangemeld voor een nieuwe training die ik zelf leuk en belangrijk vond, kwam er een enorme hoeveelheid energie vrij.

Comfortzone, groeizone en paniekzone

Vaak blijven we in de comfortzone zitten uit angst voor het onbekende, onzekerheid of omdat we bang zijn te verliezen wat we hebben. Belemmerende overtuigingen en gedachten als ‘ik kan het niet’ houden je regelmatig tegen om uit de comfortzone te stappen.

We hebben in ons leven vaak angst voor veranderingen, zowel op ons werk als privé. Veranderingen kunnen leiden tot paniek en stress. Hoe dit werkt kun je zien in de volgende afbeelding.

 

Uit je comfortzone stappen

Als je vanuit de comfortzone een te grote stap zet en doorschiet naar de paniekzone dan daalt je zelfvertrouwen en kan de stress zo hoog worden dat het je belemmert om te functioneren. Je hebt al je energie nodig om met je angst om te gaan.

Naast de comfortzone en paniekzone bestaat ook de zogenaamde groeizone, ook wel leerzone of stretchzone genoemd. In deze zone verleg je je grenzen op een dusdanige manier dat je niet in paniek raakt. Meestal voel je je oncomfortabel en ervaar je weliswaar enige stress als je iets doet wat je nog nooit gedaan hebt, maar dit wordt niet als hinderlijk ervaren. Je krijgt in deze zone juist nieuwe kennis en leert nieuwe vaardigheden. Als je deze activiteit vervolgens vaker doet, voel je meer vertrouwen. Je comfortzone wordt hiermee uitgebreid.

Door regelmatig met kleine stapjes uit je comfortzone te stappen en open te staan voor nieuwe dingen, perspectieven en uitdagingen en de controle een beetje los te laten, zorg je ervoor dat er nieuwe verbindingen gecreëerd worden in je brein. Je hebt het vermogen om een nieuw gedachtepatroon te creëren. Je krijgt hiermee nieuwe inzichten, meer vertrouwen en een hele hoop energie. Bovendien ga je andere keuzes maken voortaan, waardoor je gedrag verandert.

Verandering is eigenlijk iets heel natuurlijks. Kijk maar eens naar de natuur en de wereld om je heen. Alles verandert continu. Ga dus bewust oefenen om regelmatig uit je comfortzone te stappen.

Andere kwaliteiten

Andere belangrijke kwaliteiten die nauw verbonden zijn met een groei-mindset en waarvoor je ook uit de comfortzone dient te stappen, zijn de volgende:

  • Je kwetsbaar durven opstellen
  • Fouten durven maken
  • Om hulp vragen

Uit je comfortzone stappen door je kwetsbaar op te stellen

We durven vaak niet kwetsbaar te zijn uit schaamte. Maar het gekke is dat de meeste mensen het juist heel krachtig vinden als iemand anders zich kwetsbaar opstelt. Het geeft de ander een fijn gevoel, een gevoel van vertrouwen. Maar zelf onze kwetsbaarheid tonen vinden we lastig, vooral op het werk. Durven vertellen en zeggen dat jij het soms moeilijk of pijnlijk vindt of het zwaar hebt, is moedig. De meeste mensen durven niet, omdat ze zich ergens voor schamen of bang zijn voor een keiharde afwijzing. Belangrijk dus om altijd positief hierop te reageren.

Kwetsbaarheid is geen vorm van zwakte. De onzekerheden, risico’s en emoties waarmee je elke dag wordt geconfronteerd zijn geen vrijwillige keuze. De enige keus die je hebt, is hoe je ermee omgaat. Pas als je bereid bent je kwetsbaarheid te erkennen en te omarmen, kun je van je kwetsbaarheid te kracht maken. Je stelt je dan open voor anderen vanuit een gevoel van eigenwaarde. Kwetsbaarheid gaat hand in hand met een positief zelfbeeld en een sterk zelfvertrouwen. Als je je afschermt van je kwetsbaarheid en je masker niet afzet, zul je meer vanuit angst en minder vanuit verbondenheid handelen.

Het algemeen geaccepteerde idee dat je ontzag wekt en respect wint bij anderen wanneer je je onfeilbaar en sterk opstelt, klopt dus niet. Vaak wekt het een gevoel van weerzin op bij anderen en kom je gemaakt over. Gemaakt of niet-authentiek zijn werkt niet, eerlijk en transparant zijn en gewoon jezelf blijven werkt wel.

Je kwetsbaar opstellen is een hele belangrijke eigenschap van een authentiek leider. Alleen op deze manier ontstaat er een echte verbinding en ervaar je diepgang in relaties en in je leven.

Uit je comfortzone stappen door hulp te vragen

In vroegere tijden was het heel belangrijk dat je alles zelf kon doen. Een alleskunner had immers meer kans op eten, een mooie toekomst en voortplanting. Dingen zelf kunnen was een teken van macht en kracht. Op het moment dat je hulp vroeg, vernederde je jezelf als het ware ten opzichte van de ander.

Om hulp vragen is ook een vorm van jezelf kwetsbaar opstellen. Voor sommige functies, zoals directeur, ondernemer, leidinggevende, hulpverlener of coach, is dit extra lastig. Hoe onafhankelijker de positie, des te lastiger is het om hulp te vragen. Daarnaast spelen persoonlijkheid, opvoeding en ervaringen uit het verleden een rol.

Een van de belangrijkste redenen dat mensen niet snel om hulp vragen, is dat ze niet willen overkomen als hulpbehoevend of zwak. Realiseer je dat het vragen om hulp juist aantoont dat je sterk bent, dat je jezelf kunt redden en stappen onderneemt om verder te komen. Je neemt juist je verantwoordelijkheid.

Vragen opent deuren en bied mogelijkheden. Het is natuurlijk geen garantie dat je altijd krijgt wat je wilt als je hierom vraagt, maar het vergroot je kansen wel aanzienlijk.

Durf fouten te maken

In onze huidige maatschappij zijn we doorgeslagen richting perfectionisme en het willen hebben van controle. We willen een perfect lichaam, partner, huis, etc. Bovendien willen we het altijd voor iedereen goed doen.

Al vanaf jongs af aan leer je wat goed en wat fout is. Je leert hoe je je moet gedragen en hoe niet. En je leert de consequenties kennen: je wordt beloond of gestraft. Als je vroeger op school bijvoorbeeld fouten maakte, dan kreeg je een rode streep in je schriftje en een onvoldoende op je rapport. Dit gebeurt overigens niet alleen op scholen. Ook in het bedrijfsleven en in de politiek is een angstcultuur ontstaan. Soms word je er zelfs op afgerekend of om uitgelachen. Het is dus helemaal niet gek dat perfectionisme en faalangst zijn ontstaan.

Diep in ons systeem is de overtuiging ontstaan dat je geen fouten mag maken. Wij hebben bedacht dat fouten slecht zijn en dat je dom bent als je ze maakt.

De consequentie is overigens niet alleen dat het onze groei stagneert, maar het levert ons ook stress op. Als je wel in de actiemodus zit, maar het doet vanuit perfectionisme, dan kost dat behoorlijk veel energie.

Ondanks dat je jezelf graag wilt ontwikkelen, wil je niet graag fouten maken. Maar waarom eigenlijk niet? Je kent vast de volgende gezegdes wel: ‘leren lopen gaat met vallen en opstaan’ en ‘van fouten kun je leren’. Dit klopt. Door fouten te maken doorzie je situaties sneller en leer je hoe het niet moet en daarmee vaak ook hoe het juist wel zou kunnen. Het is onlosmakelijk verbonden met ons leerproces. Belangrijk dus om de negatieve lading van het fouten maken af te halen door fouten positief te benaderen voortaan. Een tip hierbij is om je te bedenken dat het maken van fouten niet hetzelfde is als fout zijn.

Een authentieke leider durft fouten te maken. Want wie geen fouten durft te maken, neemt ook geen verantwoordelijkheid.

Wees mild

Uit je comfortzone stappen en open staan voor verandering is misschien wel het moeilijkste wat er is. En tegelijkertijd het meest waardevolle om te doen.

Veroordeel jezelf niet als het even niet lukt en als je je terugtrekt in de comfortzone. Dit is menselijk en heel normaal om veiligheid en comfort op te zoeken. Het is makkelijk om teleurgesteld te raken in jezelf, maar richt je vooral op de positieve kant. En zoals altijd in het leven: je doet vaak een paar stappen vooruit en soms een stap terug. Dus wees mild. Accepteer de situatie en kijk vooruit!

Kan ik je helpen?

Graag help ik je om wat vaker uit de comfortzone te stappen! Mijn motto is niet voor niks: Leid met Lef!

Wil jij leren om een effectievere leider te worden, zodat er minder gedoe en onrust is in je team? Dan nodig ik je van harte uit om uit de comfortzone te stappen en een gesprek te plannen met mij. Samen kijken we dan of en hoe ik je hierbij kan helpen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *